Akustika prostora - na što treba obratiti pažnju?

Akustika prostora - na što treba obratiti pažnju?

POGLEDAJTE I OSTALE ČLANKE IZ SERIJE "HIFI ŠKOLA"

U najnovijem broju HIFI medije, vodećeg (i jedinog) domaćeg A/V časopisa, objavljen je tekst pod naslovom 'Primijenjena akustika'.

Riječ je o projektu kojeg smo ostvarili sa spomenutim časopisom, a tiče se problematike sobne akustike. Naime, i prije negoli smo krenuli u realizaciju uređivanja prostora, već u samom startu, znali smo da ćemo u posebnoj sobi namijenjenoj demonstracijama a/v sustava morati primijeniti zahvate oko akustičkog tretmana ukoliko u konačnici želimo imati stvorene (idealne) uvjete za postizanje što uvjerljivije zvučne slike.

S obzirom na dugogodišnju poslovnu suradnju s časopisom HIFI media, rodila se ideja o još jednom obliku suradnje, ali ovoga puta na jednom sasvim novom polju. Uredništvno nam je ponudilo pomoć koju smo prihvatili i krenuli smo u realizaciju projekta.

Danas, kada iza sebe imamo nekoliko prezentacija za koje s osobitim ponosom možemo reći da su prošle uspješno, zadovoljstvo je još veće jer smo uspjeli ispuniti cilj. Rekreacija pozornice daleko nadmašuje udaljenost među zidovima, separacija instrumenata ocrtava jasan uvid u glazbeni sadržaj, dok dinamički raspon prikazuje i omogućava zvučnicima da pokažu svoje pravo lice. Slušanje glazbe, stereo i višekanalne, u ovakvom prostoru daje sasvim jednu novu dimenziju. Ulaznica je to, za jedan sasvim novi svijet na koji mnogi nisu navikli.

Sonus Art Audio Room

Pozivamo vas da nas posjetite i vidite (poslušate) o čemu se radi, ali i da pročitate članak u HIFI mediji, br. 85, u kojem je opisano što smo sve radili u demo sobi i što smo prema mjerenjima u konačnici dobili.

Akustika prostora - na što treba obratiti pažnju?

Općenito o akustici 

Akustika slušaonice, iako gotovo najvažniji, ujedno je i najčešće zanemareni čimbenik pri sastavljanju kvalitetnog audio ili AV sustava. Nije teško razumjeti zbog čega je to tako. Audiofili početnici često su nesvjesni i nedovoljno upoznati sa značajem i problemima akustike, a oni iskusniji upravo zbog poznavanja veličine problema rijetko se prihvaćaju njegovog rješavanja.

Istina je da će isti sustav u prostoriji optimizirane akustike zvučati neusporedivo bolje nego u prostoriji loše akustike, a razlika je veća od razlike koju možemo izazvati mijenjanjem bilo kakvih kabela, osigurača, podloga i sličnih audiofilskih “igrački” na koje se nerijetko spremno troše tisuće kuna.

To ne čudi; kabel, na primjer, možemo jednostavano promjeniti za minutu, dok nam za bilo kakvu značajniju promjenu akustike treba puno više vremena i eksperimentiranja, ali i, što je značajnije, masivnih elemenata čije se postavljanje u prostoru ne slaže uvijek sa svačijom vizijom estetike unutrašnjeg uređenja. Osim toga, kabeli, podloge itd. nerijetko predstavljaju idealan materijal za audiofilsku “robnu razmjenu”, dok to sa glomaznim akustičkim elementima ide dosta teže.

Toliko o razlozima zašto čak i iskusni audiofili rijetko pristupaju rješavanju problema akustike. Ono zbog čega bi se svaki iole ozbiljniji audiofil morao potruditi oko akustike svoje slušaonice je spomenuti blagotvorni utjecaj na zvuk. Cijena za osnovni akustički tretman često ne prelazi onu za set kvalitetnih kabela, pa s te strane ne bi trebalo biti problema.

Problem bi mogao predstavljati samo prepoznavanje uzroka i izbor “alata” za rješenje akustičkih problema, no tu se u možemo osloniti na pomoć distributera akustičkih elemenata. Drugi problem je spomenuto zadiranje u izgled prostorije, a to je ono što moramo riješiti sami sa sobom i svojim ukućanima, no uz korištenje estetski dorađenijih proizvoda ni tu ne bi trebalo biti nepremostivih prepreka.

Što zapravo ne valja s prosječnom prostorijom za slušanje? 

S obzirom na rasprostiranje zvuka u valnom obliku, prostorija prosječnih dimenzija najznačajnije utječe na bas područje. Tu su dimenzije prostorije manje od dužine zvučnih valova pa dolazi do izraženog izdizanja i spuštanja glasnoće na određenim frekvencijama.

Takvi se problemi donekle umanjuju namještajem i ostalim predmetima u prostoriji, a pomažu i zidovi od gipskartonskih ploča ili drvenih pločastih obloga čija velika površina lako vibrira na niskim frekvencijama i zvučnu energiju pretvara u kinetičku. Međutim često je količina i vrsta namještaja nedostatna da bi značajnije utjecala na akustiku u bas području.

U srednjetonskom i visokotonskom području situacija je nešto povoljnija- ovdje većina poroznih materijala kao što su tkanine (zavjese, tepih, tapecirani namještaj, itd) vrlo efikasno upijaju zvuk, a i valne duljine su takve da komadi namještaja i ostalih predmeta u prostoriji djeluju kao difuzori i lome i odbijaju zvučne valove u različitim smjerovima smanjujući tako intenzitet odjeka na mjestu slušanja.

No, suvremena estetika interijera ne ide na ruku audiofilima; minimalno uređenje i glatke, čvrste velike plohe ne pogoduju akustici prikladnoj kvalitetnoj reprodukciji zvuka.

Snažni odjeci od glatkih površina “zamućuju” zvuk i podižu energiju srednjih i visokih tonova, dok se u basu javljaju “brda i doline” koji, u ekstremnim slučajevima, zvuk vrhunskog i skupog high-end sustava mogu učiniti potpuno bezvrijednim.

Najvažnije od svega je početi!

Kada već postoji mogućnost, zašto ne iskoristiti moderna saznanja iz akustike, i primijeniti ih u vlastitom domu? Prvo je pitanje, naravno, kako to učiniti?

Prvi je korak da se prilikom gradnje objekta u dokumentaciju uvrsti i elaborat o akustičkim svojstvima prostora. Taj elaborat sadrži analizu početnog stanja akustike, kao i prijedlog kako to stanje dovesti u željene granice, upotrebom dostupnih materijala za unutarnje uređenje prostora. 

Svi veći proizvođači materijala za unutarnje uređenje imaju u svom programu materijale kojima se korigiraju akustička svojstva prostora. Najviše su u upotrebi perforirane gips ploče, koje uz akustička svojstva zanimljivo djeluju i kao dekorativni elementi.

Drugi način je ili izvođenje manjih adaptacija prostora, gdje se izvodi npr. djelomično spuštanje stropa ili oblaganje dijelova zida namjenskim materijalima, ili se u prostor stavljaju gotovi elementi za korekciju akustike poput DAAD i Cineak proizvoda (apsorberi, difuzori, reflektori). Ovo je najčešće rješenje kod ljubitelja dobrog zvuka, koji su svjesniji važnosti dobre akustike, ali iz svojih razloga.

Zaključak

Povoljna akustička svojstva nisu neophodna u svakodnevnom životu, ali mu mogu znatno podići kvalitetu. Pri projektiranju akustičkih svojstava prostora, moguće je staviti naglasak na postizanje što boljeg zvuka bilo za vrhunski stereo sistem, bilo za zvučni dio ambicioznog kućnog kina.

Tako je moguće postići bitno čišći i definiraniji zvuk, postojaniju i dublju stereo sliku, bolje istaknute efekte filmskog tona, te ukupno višu kvalitetu zvuka po svim parametrima. Bilo koja tipična prostorija za slušanje, u kojoj nije posvećena pozornost akustici, u pravilu ne omogućuje postizanje niti polovice mogućnosti uređaja. Sama akustika daje više od pola zvučnog dojma, i zato predstavlja osnovni preduvjet za postizanje dobrog zvuka.

To načelno zna skoro svaki ljubitelj dobrog zvuka, ali malo onih koji su zadovoljni stanjem akustike vlastite sobe. A bez stručne intervencije male su šanse da je akustika sama po sebi povoljna. Iz tog razloga, a i onih svakodnevnih, dobro je obratiti se za savjet osobama kojima je akustika zanimanje. Vjerujemo da bi se mnogi iznenadili kako su današnja rješenja akustičkih problema rješiva, a mnoga čak i izgledaju dekorativno.

Naša misija je savjetovanje pri izračunu i projektiranju akustičkih svojstava prostora te pomoć u izboru potrebnih elemenata i materijala. Takoder, nudimo širok izbor vrhunske Hi-Fi opreme, LCD TV prijemnika te ugradbenih, lifestile zvučnika i distributivne Multi-room elektronike. S povjerenjem nam se obratite na info@sonusart.hr ili na telefon 01 4813 025.